måndag 16 juni 2008

Hemlängtan

När katterna springer omkring med dammråttor i morrhåren är det dags att städa. Jag ringde till Molly Maid och förklarade. De kom genast. Två jättegullliga brasilianska tjejer. De städar jättebra och har med sig all utrustning. Jag kan bara sitta och ta det lugnt om jag vill. Men det vill jag inte. Jag passar på att städa jag också. Jag har hyrt ut huset i sommar och det måste ju vara fint då.

Jag kör Teresa till skolan och hon är lite nervös för examensprovet i historia. På vägen tillbaka tar jag vägen över trollskogen för att förbereda mig på vår nattliga vandring till Måntemplet igen. Vi har bestämt att gå upp på torsdag kväll om det är molnfritt och månklart. Jag hittar några nya träd som jag tar några bilder på.

När jag kommer hem är det full aktivitet. Både muraren och snickaren är här också och hjälper mig fixa sådant jag inte klarar av själv. Bla att montera en IKEA-hylla...

När städfirman gått gör jag mig en riktigt god lunch bestående av varierande överblivna läckerheter från helgen och laddar ner mina sista trollskogsbilder i datorn. Men vad är det som händer?!? Någon har slagit knutar på träden! När jag skräckslagen äntligen hittat mina nyinköpta läsglasögon och slitit av halva luggen, så märker jag att det där är ju inte alls de träd jag just fotograferat! Det är ju bilderna jag tog i Frösakull sist jag var hemma! Det är nog dags att städa upp lite bland alla mappar i datorn också!

I Frösakull är nästan alla träd vindpinade och deformerade på ett eller annat sätt. Just de här är lite speciella. När Teresa var liten var hon helt övertygad om att det var Kerstins trädgårdstomte Ludenben som var ute om nätterna och slog knutar på träden. Nu kan hon inte förstå hur man kan lura ett barn på det viset. Som jag kommer ihåg det, så var det faktiskt hennes egen idé. Men om det tvistar vi ibland.


Vilken tur ändå att de flesta mysterier har en förklarlig lösning. Jag längtar ivarjefall hem nu. Till Halmstad, Frösakull, after-beachen, havet och badet! Ja, jag badar faktiskt i Frösakull. Varje dag och jag går eller joggar bort till Ringenäs. Det är varmt i vattnet och man kan gå riktigt långt ut. I Portugal kan man fiska, dyka, segla och fotografera havet. Men bada, nej fy så kallt! Brrrr...

Inga kommentarer: