söndag 20 juli 2008

En resa från Paradiset till världens mitt!

Det känns lättare att räkna upp likheterna mellan Halmstad och New York än skillnderna! Jag kan inte hitta en enda likhet!

Vi har hyrt en lägenhet i Chelsea, som ligger ganska långt ner på Manhattan. Hela området är fullt med snygga killar! Jättesnygga! Ingen lägger märke till mig, trots att mitt hår faktiskt lockar sig riktigt snyggt i den fuktiga värmen. Inte förrän på kvällen, när jag märker att de kollar mer på Ted än på mig, först då förstår jag att vi bor i ett gay district. Och Ted kan inte förstå att jag inte förstått direkt. Nåja, så kan det bli när småstadsborna kommer till stora staden.

Det är 90 grader varmt. Jag vet inte exakt hur mycket det är men det är jättevarmt! Vi promenerar söderut genom Greenwich Village och Soho till China Town, där vi äter en tidig lunch på en modern och lite chique kinarestaurang. Vi beställer in flera olika smårätter och äter tills vi inte orkar mer. Till ett totalt pris av 16 dollar! Helt otroligt. På väg “uppåt“ igen, går vi förbi en frisörsalong. Vi blir mer eller mindre indragna i den väl nedkylda lokalen och övertalade att vi behöver både klippa och tvätta håret, ansiktsmassage, fotmassage och peeling! (Undrar hur vi såg ut egentligen?) Nåja, en hårtvätt skulle ju inte kännas helt fel i värmen, tyckte jag. X Men bara det kunde jag inte få, för i minsta “package” för 38 dollar ingick redan en massa saker. Ok, sa jag, trots att jag redan hade på känn att det skulle kosta mer än så.

Salongen är stor och helt tom. Där jobbar 8 kinesiska tjejer och två killar. Stor aktivitet uppstår. De visar in mig i ett litet rum med en stor brits. Mindre än två minuter senare ligger jag på britsen. En tjej tvättar mitt ansikte i kallt vatten, en annan mitt hår och en tredje mina fötter! Alla pratar i munnen på varandra. Det låter aoou wai waa – De har alla långt vackert korpsvart hår och färgglada kläder. Jag känner mig som en helt udda fågel i en bur full av färgsprakande papegojor. Alla flyger omkring, antingen pratar de om mig eller petar de på mig!

- Whe’le you flom!
- I’m flom, I mean from Sweden, svarar jag.
- Sweden? Whely cold? Undrar papegojan som nu masserar mina fötter med de minsta små händer jag någonsing känt och med stenhårda fingertoppar. Hon ropar något på “rena kinesiskan” och nu kommer även de manliga papegojorna in och babblar lite. Jag förstod senare att de skickat ut killarna att handla mat och frukt.

- You vely good skin fol being so old, säger nu papegojan som smort in mitt ansikte med en kladdig kall smet som luktar mint.

- Thank you soo much! Svarar jag så vänligt jag kan utan att få in mintkladdet i munnen. Jag förstår att det är en komplimang…

Killarna kommer tillbaka med mat av alla sorter. De försöker få mig att smaka men jag lyckas förklara att jag redan är jättemätt. Flut, flut börjar någon. Jag förstår ingenting förrän jag fått en mangobit instoppad i munnen. De fortsätter mata mig med frukt tills det slutligen är dags för hårvtätt och föning. Nu kommer killarna in i bilden. Väggarna är fyllda av fotografier av vackra kinesiska tjejer med spikrakt hår som flyger i vinden. Precis sådär rakt hår vill jag också ha, säger jag till killen som ser förvånat på mig. Ska vi klippa lugg också, undrar han? Nej, svarar jag, ingen klippning idag.

Han fönar varje hårstrå riktigt noggrant. När jag till slut kommer ut i solen igen, så riktigt lyser mitt blonda hår i det starka ljuset. Det blev verkligen spikrakt. Men trots kinesiska tricks, så drar det ihop sig i korkskruvar igen mot kvällen. Och de skimrar faktiskt lite i ljusblått!

Inga kommentarer: