tisdag 15 juli 2008

Skriet från Paradiset!

Så var det då dags att packa väskan och åka västerut till det stora landet bakom horisonten. Jag bestämde mig för en sista promenad på Paradisstranden, trots den tidiga timmen. Jag satte mig ner i sanden och kunde inte undlåta att höra ett samtal från två turister, som tydligen inte avslutat kvällen ännu. Det är ändå lite spännande att höra vad andra tycker om sin hemstad.

Mårten: Ja haur allri sitt nån mä seå vackra ögon föreut. Vaur haur deu vaurit hela mitt liv?
Mari: Jag har aldrig varit utanför Stockholm! Det här är första gången. Jag har flugit ner, men är egentligen på väg till Båstad. Jag kom hit för att träffa Fredrik Ljungberg, men jag fick höra att han åkt till Båstad.
Mårten: Jomän, dom e däer allesamman, Slautan å grabbarna! Peå Päppes Bådega! Däer e seå jävra reörit. Ja blev inte serverad däer.
Mari: Du måste lära dig att fejsa baren! Zlatan! Är Zlatan i Båstad? Då måste jag dit! Snälla, ta mig dit! Jag är hungrig, kan vi inte gå ner på Salt? De har den färskaste fisken där. Smörstekt, helfärsk rödspätta med champinjoner! Det vill jag ha, och Pink Champagne on Ice!
Mårten: Till frukost? Steakt fisk? Kan vi ente geå peå Bettans istället? Bästa suschi å skaljeur i staun!
Mari: Här, kanske. Men hemma i stan, där äter vi sushi och sashimi både lunch och middag. Där har vi mycket finare ställen. Jag tycker Bettans är lite segt.
Mårten: Punsch då? Där ser jeu for jävlitt eut, haur deu sitt de svarta medaljonggardinourna? Ja hållde peå eå flabba peå maj! Min meormeor hade jillat dom!
Mari: Men det är ju det enda stället som håller klass här ute! Det påminner om mitt favoritställe ute på Djurgår’n, där…
Mårten: Jau, jau, allt e seå brau i steora staun, Gullet. Kom häer å sätt daj litta närmre…
Mari: Ehum, jag tror jag måste, fy vad du luktar illa! Du luktar tonfisk i olja och gammal öl!
Mårten: Det äer va dom serverar peå Seolgeården ju. Vi träffades jeu däer eå råkka loss litte i geår kvell. Men dom spela jeu seå jävvla deålitt. Lasse Bärjhaugen, e inte alla trötta peå hånom neu?
Mari: Men det var ju bästa låten! Den där hårdrocken bandet försökte spela måste man väl vara dinosaur för att kunna lyssna på? Jag behöver gå på damrummet och sätta på lite näbbstift om vi nu skall åka ner till Båstad och titta på Zlatan. Var ligger det?
Mårten: Damreummet? Deu haur ju Tylön däer eute. Hela eön e jeu full auv meåsschijt! Ja kan följa me å tau ett dopp peå vägen. Sen ska ja forsöka pricka den däer jävra Slautan rätt i pannan näer vi…
Mari: Fy så äckligt! Kom nu och sluta prata strunt. Vi åker med den där segelbåten, den skall säkert till Båstad. Vi kan simma bredvid och fiska lite. Sedan om de går ner där nere, så kan ju vi flyga upp och sätta oss på däcket och fnuttla lite!
Mårten: Fnuttla?
Mari: Ja, är inte de skånska?
Mårten: Öh, jomän visst, fnuttel, fnuttel…

2 kommentarer:

anna of sweden sa...

:)

Anneli sa...

Tack Anna, för inspiration och förlåt stulna uttryck!