tisdag 23 september 2008

700.000.000.000 Dollar $$$

Jag kan tydligen inte riktigt släppa USA. Jag tror jag glömde kvar min själ där över, bortom horisonten! Jag kan inte koncentrera mig alls längre på mitt uppdrag – Att rapportera skillnader och likheter mellan Sverige och Portugal! Jag vet att alliansen presenterat sin budget i Sverige. Men jag har inte följt med. Snart kommer andra halvan av min själ och hälsar på. Då kanske jag kan rapportera om Portugal igen:)

Vad jag är riktigt förvånad över är den dåliga rapporteringen om USA valet i svensk media. ”Erkända” journalister väljer ut en enstaka artikel här och där och i stort sett översätter rakt av. Skillnaden mellan olika medier i USA är större än natt och dag. De kan se så olika på en händelse att man måste sitta inne med väldigt mycket sakkunskap för att överhuvud taget kunna förstå att de refererar till samma händelse eller uttalande. Detta beroende på vilken kandidat mediat stödjer. Det här måste ju svenska journalister känna till! De borde arbeta på att göra oberoende rapporteringar. Vilket jag då inte tycker att de gör.

Varför har jag fastnat i denna amerikanska soppa då? Ja, USAs ekonomi berör ju resten av världen, oavsett vad rådgivare försöker lugna oss med. Upprörande är, att amerikanarna håller på att välja en totalt förvirrad person till president. Om Obama gjort endast ett av McCains misstag från förra veckan, så hade han varit politiskt död för all framtid. McCain själv försvarar sig med att, jo, han har nog gjort några ”höftskott” under veckan som gick. Tex.

- USAs ekonomi är i grunden solid, säger han samma dag som Lehman Brothers och Merrill Lynch krashcar
- På torsdagen säger han att han vill “sparka” ordföranden Chris Cox från SEC (Securities and Exchange Comission). Kruxet är bara, att presidenten endast kan nominera ordföranden, inte avsätta den av senaten utsedda ordföranden för en oberoende komission.
- Dagen därpå när han skall försöka rätta till sin blunder, säger han: Jag anser att ordföranden för FEC bör avgå, lämna sitt uppdrag och ersättas. Bara det att FEC betyder Federal Election Commission. Han blandar alltså ihop sin egen valstrategi med Valutakomissionen.

Låt vara att det kan vara lätt att låta tungan slinta lite, Men här kan det väl knappast röra sig om ”en liten felsägning”

- Han säger allstå dagen innan American Insurance Group räddas med ett $85 miljarderslån, att skattebetalarnas pengar inte skall användas till att rädda AIG! Nästa dag säger han, att det vore lämpligt att försvara de miljoner amerikaner som har sina försäkringar hos AIG.

Osv, osv. Idag har republikanska partiet gått till hårt motangrepp på New York Times och anklagar dem för att stötta Obama. Men, skriver man också i Huffington Post, sådana utspel gynnar ofta republikanerna. Det ökar de ”trognas” sympati för partiet.

Alla medier är nog överens om att den ekonomiska krisen gynnar Obama. All media fokuserar helt plötsligt på fakta. McCains lilla Barbiedocka har inte fått någon uppmärksamhet alls. Trots att några fler läskiga skandaler letats upp i Alaskas administration.

Min gissning är att något ”slaskigt” snart dyker upp igen. Allt för att hålla fokus borta från det som är viktigt.

Hur mycket är då 700 miljarder Dollar, som ju verkar bli prislappen för att rädda den amerikanska ekonomin? Schweiziska Tagesanzeiger har gjort följande sammanställning:

13'800 miljarder US-dollar: USA’s Bruttonationlprodukt. BNP är summan av marknadsvärdet av alla varor och tjänster under en bestämd tidsperiod, vanligen 1 år, i ett land som producerar och därmed den viktigaste indikationen)
9'700 miljarder US-dollar: USAs Statsskuld
2'730 miljarder US-dollar: Federala budgeten i USA
2'000 miljarder US-dollar: Total skuld i utvecklingsländerna
800 miljarder US-dollar: BNP av alla afrikanska stater
675 miljarder US-dollar: Sammanlagda värdet av de 25 mest värdefulla varumärkena i världen
580 miljarder US-dollar: Totalkostnaden för kriget i Irak
500 miljarder US-dollar: USAs Skulder i Kina
424 miljarder US-dollar: Bruttonationalprodukten i Schweiz
300 miljarder US-dollar: Totalt utlovat av Washington tidigare för att övervinna den ekonomiska krisen
261 miljarder US-dollar: USAs Guldreserv
190 miljarder US-dollar: Aktiemarknaden värdet av Nestlé
162 miljarder US-dollar: USAs budgetunderskott
140 miljarder US-dollar: Aktiemarknaden värdet av Google
67 miljarder US-dollar: Mest värdefulla varumärket i världen (Coca Cola)
42 miljarder US-dollar: USAs Skulder i Schweiz
40 miljarder US-dollar: Historien om G8 skuldlättnader för de 18 fattigaste utvecklingsländerna
16 miljarder US-dollar: Inkomster från direkt US. federal skatt
4,4 miljarder US-dollar: FN:s utvecklingsprogram
1,5 miljarder US-dollar: Åtgärdspaket för att rädda Alitalia

(Tagesanzeiger.ch/Newsnetz)

Inga kommentarer: