måndag 1 september 2008

Tillbaka till ruta 1

Hemma i Portugal igen! Såååå skönt. Ibland undrar jag varför jag överhuvudtaget åker härifrån. Nåja, att vidga sina vyer skadar verkligen inte.

Jag är lite avundsjuk på mina bloggkompisar, som alla har fantastiska historier att berätta varje dag. Det har inte jag, mitt liv är alldeles för inrutat för det. Så jag tänkte istället försöka återge min alldagliga vardag med dagens bild. Jag har under sommaren i USA faktiskt hunnit läsa en del i instruktionsboken om digital fotografi. Så, om jag kommer på något tekniskt intressant att berätta om bilderna, så gör jag det. Jag kommer att spara dem i bildspelet. Du kan dubbelklicka på spelet, så öppnas de i större format. Det är OK för vem som helst att kopiera och använda mina bilder. Skulle någon lyckas tjäna pengar på dem, så kan ni väl skriva och berätta hur ni bar er åt. (Och sätta in pengarna på mitt konto... ;)

Dagens bild dag 1: Jag håller på att expremintera med ISO-inställningarna. Denna funktion är kanske den jag gillar allra bäst med digitalkamerorna. Förr var man ju tvungen att dra omkring med flera kameror, laddade med olika filmer för att kunna fånga ljuset med olika ISO.

Den här bilden är tagen i skymningen, just precis innan det blir kolmörkt. ISO 800, manuell fokus var nödvändigt och jag lyckades inte riktigt med det. 30 sekunders slutartid. Kameran låg på en trädgårdsstol med en kudde under för att få rätt vinkel. Jag använde automatisk utlösning för att inte röra kameran vid nedtryckningen. (Kanske överdrivet vid så lång tid) Ett kamerastativ blir en snar investering. Bilden är oredigerad. Jag älskar färgerna och att det överhuvudtaget är möjligt att fotografera stjärnor.

Inga kommentarer: