måndag 8 september 2008

Det stora hotet.

En morgonpromenad på Guincho skingrar tankarna från allt som känns jobbigt.

Jobbigt känns det amerikanska valet. Jag ägnade gårdagen, tyvärr, åt att lyssna till intervjuer och läsa amerikanska tidningar. Det gjorde mig på riktigt dåligt humör. Hur kan folk vara så okänsliga för andra människors situation? Och inte stanna vid det, utan gå på och fördöma de som inte lyckats så bra som man själv gjort.

Jag kan bara erkänna att jag är väldigt avundsjuk på Sarah Palin. På hennes otroliga karriär som arbetande fembarnsmamma med en snygg och förstående man. Att få bo i natursköna och glesbebygda Alaska. Och skönhetsdrottning, vem vill inte vara det? Med väldens absoluta toppjobb inom räckhåll!

Men, Sarah Palin, vad är det som får dig att tro att detta ger dig mandat att bestämma över andra kvinnors öden? Över de som hade oturen att gifta sig med ”fel” man, de som gifte sig av fel anledning, de som blev gravida i fel tidpunkt i livet eller blev gravida genom våldtäkt – vilken rätt har tokkristna högern, nu med dig som frontfigur, att döma dessa kvinnor? Döma dem och skrämma dem med Guds vrede på samma sätt som samma kyrka framgångsrikt skrämt kvinnor i Europa under hela förra årtusendet.

Nej, Sarah Palin, jag är glad att jag inte är som du!
Och jag hoppas att inte bara kvinnorna utan att alla i de förenta staterna i Amerika vänder dig ryggen! Även om du påstår något annat kan jag inte föreställa mig att du skulle fått detta erbjudande om du inte låtit dig köpas av Big Oil.

Grattis, förresten till dig och dina kompisar! Nu när isarna vid Nordpolen äntligen börjat smälta, så öppnas nya möjligheter för oljeindustrin att inskaffa nya mineral och oljerika områden. Du kommer säkert inte att bli lottlös! Det löser ju även en annan fråga du engagerat dig i som motståndare till fridlysningen av isbjörnar. Och varför är du emot detta? Jo, det gäller nordvästra Alaska och där är man rädd för att isbjörnen kan försvåra, ja rent utav lamslå framtida oljeborrningar. Skickligt att i samma andetag värna om djur och klimatförändringar och ifrågasätta obekväma forskningsresultat. Om vi skyndar på klimatförändringen, så försvinner de ju av sig självt. Isbjörnarna alltså! Tillsammans med isarna!

Bilden har jag tagit i Vermont, vilket är det närmsta Alaska jag varit. Den får representera den rörelse jag ändå tror har börjat gro i USA. Men den förändring Obama förutspråkar kommer inte att förverkligas om han inte börjar använda de vilda västernmetoder som behövs för att vinna valet. Jag tror inte längre att han kan vinna. Inte för att han är svart utan för att han är för välutbildad och för mycket korrekt gentleman.

Fallet är högre än det verkar på bilden, ca 30 meter. Jag stod på en brygga, lite för högt upp. Hade jag kunnat gå längre ner hade vinkeln antagligen gett en bättre proportion till fallet. Jag ställde kameran på ett räcke, halvautomatik och 1,5 sekunds slutartid. Det tog ca 20 bilder innan jag lyckades få ljuset rätt. Detta blev bästa bilden.

Inga kommentarer: