onsdag 24 september 2008

Än finns det hopp!

Jag fick en stor klump i magen igår när jag långsamt började inse hur mycket pengar 700 miljarder Dollar verkligen är. Som tur väl är - det är inte mina skattepengar! Men vad är det egentligen som händer? Och varför är Henry Paulson så ivrig att driva igenom räddningspaketet så snabbt! Han verkar ju rent aggressiv! Jag googlade honom och hittade att han varit assistent till John Ehrlichman. John Daniel Ehrlichman i sin tur var rådgivare till Richard Nixon och nyckelfigur vid åtalen efter Watergateskandalen. Ehrlichman dömdes till 1 ½ års fängelse för konspiration, förhindrande av rättvisa och mened.

Jaha, och vad betyder det då att Bush’s finansminister kan kopplas till något så slemmigt som Watergateskandalen? Det kan betyda ingenting alls. Allt kan vara uppklarat och utrett och det är ju knappast någon nyhet för de som är lite insatta. Men att han nu dyker upp som en illasinnad iller på videosnuttar i amerikanska medier, får min klump i magen att stelna ännu mer. 700 miljarder Dollar, alltså mer än vad hela Irakkriget kostat, skall skattebetalarna bara hysta upp i en hast? Och Paulson är verkligt irriterad över att kongressen ifrågasätter om delar av räddningspaketet kommer att gå till höga chefers avgångsvederlag.

Allt är verkligen konstigt. Kan det vara så, att man inser att valet är förlorat för marionettdockorna McCain/Palin? Och om man då blir tvungen att lämna över USA till Obama, ser man då först till att överlämna USA med inte bara en totalt tom skattekista, utan också med ett fett skuldebrev i botten på kistan? Och det amerikanska folket som helförbannade hyenor, som förlorat både sina hus, besparingar och pensioner!

Jag vet inte riktigt vad jag menar med man. Men jag har medvetet valt tredje person singular istället för de. Min magklumpskänsla rör sig till någon slags sammansvärjning. Jag är också medveten om att jag kan ha blivit helt paranoid. Adolf Hitler var ju paranoiskt övertygad om att det fanns en hemlig sammanslutning i trettiotalets Tyskland mellan kommunister och rika judiska bankirer.

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel. Det vore mycket bättre för världsekonomin och för världsfreden om det bara är jag som är lite paranoid. En lättnad ändå; kongressen verkar sätta sig på tvären och både Obama och McCain emotsätter sig en räddnigsaktion utan motkrav. FBI har inlett en undersökning av framför allt Fannie Mae, Freddie Mac och American International Group Inc. FBI kommer att fokusera på finansinstituten och de personer som styrt dem. Undersökningarna, som presenterades igår tisdag, kommer samtidigt som lagstiftare överväger om de bör godkänna nödlagar, som ger regeringen fullmakt att köpa upp i det närmaste värdelösa värdepapper från finansiella företag. Särskilt från dem som av egen kraft hamnat i svårigheter!

Så, även om jag är paranoid, så verkar jag inte vara ensam om att vara det!

Fyren på bilden i mitten heter Cabo Raso. Jag kör förbi den varje dag på vägen ut mot Guincho. Den ligger i rakt västerläge. Så rakt ut där ligger först Azorerna och sedan USA. Och i USA lämnade jag kvar min själ. Men snart kommer den tillbaka! Stormbilderna är inte tagna nu men får försöka visa hur jag mår.

1 kommentar:

Dead Buddha's Blog sa...

Perfect questions and excellent insights.
I wish all had your sense of the current situation and willingness to ask questions.