fredag 12 september 2008

Schack matt – bort med damen!

Nu är jag riktigt rädd! Jag sitter just och tittar på Sarah Palin bli intervjuad på ABC News. Jag har inga ord. Jag undrar om hon bara är nervös eller om hon verlkigen är så okunnig. Med henne i spetsen kommer USA leda korståg både till Iran, Afghanistan och Ryssland. Hon ser en snar seger inom sikte i Irak! Hon anser att Ryssland har attackerat Georgien oprovocerat!

Blodet har frusit i mina ådror. Det knakar när jag rör på mig och fingrarna lyder mig inte när jag försöker skriva.

Måste tänka på något annat. Jag har fått frågor om varför jag tror att Obama inte valde Hillary till sin vicepresident. Obama har blivit bombarderad under hela våren och sommmaren över sin unga ålder och oerfarenhet i utrikespolitiska frågor. Han hade blivit upptryckt mot väggen och ville komma från den kritiken. Han sade igårkväll på David Letterman show, att han och Biden kompletterar varandra. De tänker inte alltid likadant och en president i en pressad situation behöver se ett problem ur olika vinklar.

Han och Hillary kompletterar inte varandra kunskapsmässigt. De är båda frontfigurer. Jag tror också, men detta är bara vad jag tror, jag har inget belägg, att rep. väntade in i det sista med att utse sin kandidat. De hade flera väldigt olika karaktärer att välja mellan. Hade Obama valt Hillary, så tror jag inte rep. hade valt Sarah Palin. Då hade de istället valt en mer macho man och attackerat med utspel som – En neger och en tjej i vita huset? Nej titta på oss, goa gubbar! Vi kan det här!

Som en schackspelare som inväntar motståndarens drag; flyttar du ditt torn, så attackerar jag med hästen. Men hotar du med din löpare – ja, då riskerar jag min dam!

Inga kommentarer: